Equalizer
  • 20
  • 03

In ‘Mixen de basis’ bespreken we de basisprincipes van het mixen van audio. Deze week besteden we aandacht aan de Equalizer. Wat zijn de magische frequenties en welke wil je vermijden?

Lees ook:

 

VIND STORENDE FREQUENTIES

Elk geluidsfragment, hoe goed het ook is opgenomen, kan storende resonanties hebben die je eruit wil filteren. Dit komt bijvoorbeeld door ruimtes met akoestische problemen of de frequentierespons van de microfoon. Er zijn weinig ruimtes die perfect zijn voor het opnemen van audio. Elke microfoon heeft daarnaast ook sterke en zwakke punten.

Je vindt storende frequenties door een smalle band te maken (vergroot het Q-getal) in je EQ-tool en deze flink te boosten in db’s. Ga langs het frequentiespectrum en spoor frequenties op die resoneren. Maak de band vervolgens iets breder en cut een paar db’s. Cut niet teveel, dan gaat het ten koste van definitie.

Een paar frequenties die meestal voor problemen zorgen zijn rond de 200/250Hz (de schoenendoosfrequentie) en rond de 400/500 Hz.

HIGH PASS FILTER

In het laag zit doorgaans een hoop energie die je mix ‘modderig’ kan laten klinken. Het is goed om je subject zoveel mogelijk te isoleren. In het geval van stemmen: de grondtoon van een mannenstem ligt gemiddeld rond de 100 Hz. Bij vrouwen is dit iets hoger: 200 Hz. De frequenties hieronder heb je doorgaans niet nodig en kun je weghalen door middel van een High Pass filter. Tot 60 Hz zit het sublaag, dit kan je over het algemeen überhaupt subtiel cutten om een transparantere mix te krijgen.

Tip: Probeer een high pass filter ook eens op je eindmaster.

FREQUENTIES BOOSTEN

Hoewel het in 90% van de gevallen beter is om te cutten, wil je in sommige gevallen kenmerkende frequenties boosten om meer uit je mix te laten springen. Onthoud dat je bij het boosten een bredere band gebruikt en bij het cutten een smallere band. Boost de grondtoon van de stem tussen 125 en 250 Hz bijvoorbeeld om een wat vollere klank te krijgen. 2 tot 4 kHz accentueert de medeklinkers en laat de stem dichter bij de luisteraar klinken. Probeer subtiel te EQ-en, tenzij het een artistieke keuze is.

More News
  • 20 mrt 2018
  • 0
In ‘Mixen de basis’ bespreken we de basisprincipes van het mixen van audio. Deze week een geheugensteuntje voor het afmixen van een vocal of stem...
  • 20 apr 2018
  • 4443
De hele filmwereld is momenteel in de ban van de op NAB 2018 aangekondigde opvolger van de originele Blackmagic Pocket Cinema Camera: de 4K versie....
  • 5 mrt 2019
  • 5738
We gebruiken de Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K nu sinds oktober 2018 als B-camera, als opvolger van de Panasonic GH5, naast de Ursa Mini Pro....