De Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K in gebruik
  • 05
  • 03

We gebruiken de Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K nu sinds oktober 2018 als B-camera, als opvolger van de Panasonic GH5, naast de Ursa Mini Pro. De Metabones Speedbooster XL konden we gelukkig op beide camera’s gebruiken. Hoewel de eerste kinderziektes er met de eerste firmware update uit zijn en we het plaatje uit deze camera fantastisch vinden, kwamen we er snel achter dat de Pocket 4K niet voor iedereen is.

// Lees hier meer over de technische specificaties van de Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K.

Run & gun

Voornamelijk voor run & gun of schouder toepassingen loop je tegen een aantal onhandigheden aan in het design van de Pocket 4K, zeker wanneer je gewend bent aan de functionaliteiten van de GH5. We zetten een aantal pros en cons op een rijtje en zetten hem soms af tegen zijn, in onze ogen, grootste concurrent: de Panasonic GH5.


Bekijk hier een voorbeeld van een run & gun video geschoten met de Pocket Cinema Camera 4K voor de Volkskrant.

Cons

  • Handheld werk zonder IS/Shoulder rig: de camera is vrij licht, dus om micro jitter te voorkomen zul je ofwel lenzen met Image Stabilization of een shoulder rig moeten kopen.
  • Geen LANC poort: we gebruikten de GH5 met een remote shutter op de handle van een rig, zodat je niet steeds naar je camera hoeft te graaien om een opname te starten. Deze werken via LANC, maar die optie heeft de Pocket 4K niet. Hopelijk komt er binnenkort een oplossing via Bluetooth.
  • Auto white balance: is niet echt auto, maar je moet de knop lang ingedrukt houden voor center scan. Echter is hij best vaak off en moet je handmatig tweaken aan de parameters om hem goed in te stellen. Ook kun je de tint alleen aanpassen via de LCD van de camera. Gebruik je een shoulder rig, dan moet je de camera wat onhandig voor je uit houden. 
  • Parameters menu opties (zoals ISO, whitebalance, shutter) alleen te zien op LCD van de camera. Dit is onhandig met schouderwerk: de functieknopjes aan de bovenkant zijn vrij klein en ondanks dat je de parameters wel met het draaiwieltje aan de voorzijde aan kunt passen, verschijnen de waardes niet op een externe monitor. Hierdoor zul je bij het aanpassen van iso, witbalans of shutter steeds de camera van je schouder moeten halen. Wordt wellicht aangepast in een volgende firmware update.
  • Hij past niet op de Ronin-M. Hier was hij te breed voor. We hebben onze Ronin verkocht en zijn nu weer terug bij een oldskool steadicam. 

Pros

  • Dual native iso is een verademing bij locaties met slecht licht.
  • 10-bit Prores footage is weliswaar groot in formaat, maar de hoge bitrate zie je er wel aan af. De 10-bit GH5 footage lijkt wel 8-bit in vergelijking met het materiaal uit deze camera qua kleurdiepte, hoeveelheid detail, zonder dat het digitaal scherp wordt.
  • Kleuren zijn we ook erg fan van. Natuurlijk waren we gewend aan het plaatje van de Ursa Mini Pro en hebben we nooit echt kunnen wennen aan dat van de GH5. Met name de skintones waren problematisch en met hogere framerates kregen de beelden een soort magenta shift. Zie ook deze vergelijking van The Slanted Lens
  • Direct editen van SSD. Als je een computer hebt met USB-C aansluitingen en je draait op een externe SSD, dan kun je direct editen vanaf je schijf. Prores footage is smooth en de verbinding snel genoeg. Zelfs 4K was bij ons geen probleem. Dit is een handige optie om in drukke tijden snel tussen projecten te kunnen wisselen.
  • Blackmagic Raw is sinds vandaag beschikbaar voor de Pocket 4K. Download Blackmagic Camera 6.2 update hier. We gebruiken het al een tijdje met de Ursa Mini Pro en het heeft veel voordelen. De datarates (afhankelijk van welke kwaliteit natuurlijk) zijn lager dan Prores, terwijl je wel 12-bit RAW footage draait. Je kunt later je ISO, witbalans en LUT aanpassen, zonder kwaliteitsverlies. Inmiddels is er voor Premiere Pro op Windows al support voor deze codec. Download BRAW Studio hier.

Persoonlijk zijn we erg blij met de camera als B-cam. We gebruiken hem voornamelijk op een steadicam en bij low-light situaties naast de Ursa Mini Pro. Als je de beeldkwaliteit belangrijker vindt dan het gebruiksgemak of  de camera voornamelijk op een gimbal hebt, dan is dit zeker een van de betere opties in zijn prijscategorie. Qua footage zijn de UMP en P4K niet echt te onderscheiden. Soms zie je het een beetje aan het dynamisch bereik. Wel speelt gebruiksgemak een grote rol bij hoe fijn en goed je kunt draaien. Een (grotere) dedicated videocamera, zoals de Ursa Mini Pro, is qua design zo ontworpen dat alle functies makkelijk toegankelijk zijn. Dat is met de Blackmagic Pocket 4K soms even zoeken. Doe je veel echt run & gun werk in kleine set-ups, dan is een GH5 misschien toch fijner. 

Vragen? Neem contact op.

More News
  • 20 mrt 2018
  • 0
In ‘Mixen de basis’ bespreken we de basisprincipes van het mixen van audio. Deze week een geheugensteuntje voor het afmixen van een vocal of stem...
  • 5 mrt 2019
  • 5738
We gebruiken de Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K nu sinds oktober 2018 als B-camera, als opvolger van de Panasonic GH5, naast de Ursa Mini Pro....
  • 20 apr 2018
  • 4443
De hele filmwereld is momenteel in de ban van de op NAB 2018 aangekondigde opvolger van de originele Blackmagic Pocket Cinema Camera: de 4K versie....